معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: همانند سال گذشته در سال جاری حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به عشایر در نظر گرفته شده است.

۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار عشایر سراسر کشور قرار می‌گیرد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری اسنیم، حسین رکنی ظهر امروز در گردهمایی مدیران عشایر شهرستان های سراسر کشور در ساختمان سازمان جهانی اهل بیت مشهد مقدس ظهار داشت: صادرات دام سبک در سال گذشته حدود 600 هزار راس بوده است.

وی با اشاره به آزاد سازی صادرات دام سبک در ماه‌های ابتدایی سال گذشته گفت: با آزاد سازی صادرات دام سبک در سال گذشته ما شاهد صادرات یکباره 600 هزار دام سبک تا پایان سال بودیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی افزود: از ابتدای سال تاکنون حدود 124 هزار راس دام سبک به خارج از کشور صادر شده است.

رکنی با اشاره به تولید سالانه 780 هزار تن گوشت قرمز در کشور خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته ما شاهد خلا 100 هزار تنی گوشت قرمز بودیم که خوشبختانه این مقدار هم اکنون تا حدود 60 هزار تن کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه سالانه 310 تن گوشت در جهان تولید می‌شود گفت: از این میزان 113 تن به گوشت خوک، 164 تن گوشت گاو، 8.5 تن گوشت گوسفند و 24.5 تن دیگر سایر گوشت‌های دامی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی با انتقاد از نحوه تولید شیر بز در کشور خاطرنشان کرد: کشور فرانسه با دارا بودن یک میلیون راس بز در سال حدود 800 هزار تن شیر تولید می‌کند اما متاسفانه کشور ما با دارا بودن 20 میلیون راس بز تنها 400 هزار تن شیر در سال تولید می‌کند.

رکنی با اشاره به جمعیت بسیار زیاد دام در کشور گفت: هم اکنون تعداد 50 میلیون راس گوسفند و حدود 20 میلیون راس بز در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: از آن جایی که این میزان راس دام به علوفه بسیار زیادی نیاز دارد پیشنهاد می‌شود تا این جمعیت دامی کشور تا حد بسیاری کاهش یابند و از طرفی دیگر دام‌های سبک پروار اقتصادی حایگزین آنها شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی از ارائه تسهیلات به عشایر خبر داد و گفت: همانند سال گذشته در سال جاری حدود 400 میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به عشایر در نظر گرفته شده است.

رکنی با اشاره مجدد به صادرات 600 راس دامی به کشورهای دیگر تاکید داشت: با بررسی‌های شکل گرفته مشخص شده که کشورهای حاشیه خلیج فارس علاقه‌ای ویژه به گوسفندان ایرانی دارند لذا می‌توان از این راه این دام‌ها را با قیمتی مناسب‌تر به آنها فروخت و از طرفی دیگر از کشورهای دیگر با قیمت ارزان تر گوسفند وارد کنیم.

وی یادآور شد: در سال‌های گذشته ما شاهد خلا 120 هزار تنی گوشت قرمز در کشور بودیم که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته این مقدار در سال 93 به 60 هزار تن کاهش یافت و امید است تا در سال جاری نیز با کاهش چشمگیری روبه رو شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی تصریح کرد: ما به دنبال این هستم تا الگوی مصرف پروتئین را در خانواده‌های ایرانی نهادینه کنیم.

رکنی خاطرنشان کرد: هم اکنون در بحث مصرف گوشت مرغ سرانه مصرف در جهان حدود 16 کیلو در سال است در صورتی که این میزان در ایران 25 کیلو است.

وی از صادرت سالانه 70 هزار تن گوشت مرغ خبر داد و خاطرنشان کرد: سالانه حدود 10 میلیون تن گوشت مرغ در جهان تولید می‌شود که از این میزان تولید 2 تن از آن سهم ایران است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی میزان مصرف گوشت قرمز در کشور را پائین دانست و افزود: میانگین مصرفی گوشت قرمز در جهان به استثنا گوشت خوک حدود 12.5 کیلو در سال است که این میزان در ایران همواره 11 کیلو است.

رکنی تصریح کرد: اعتقاد دارم که اگر از امکانات و زمین‌های موجود در کشور به خوبی استفاده شود می‌توانم تمامی نیازهای کشور را به خوبی و آسانی پوشش دهیم.

وی تاکید داشت: تا زمانی که می‌توانیم یک محصول را در کشور تولید کنیم نباید چشممان به کشورهای دیگر باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.